Miért probléma a mattult fényszóró? Tények - Tévhitek
2023.03.06

A fényszórók bemattulása nemolyan rég kapott nagy reflektor fényt,hiszen korábban nem volt ismert az autótulajdonosok körében, mivel a korábban használt üveg lámpákkal nem volt ilyen probléma. Manapság viszont az autógyárak pl. az olcsóbb előállítási költség miatt és a súly csökkentésért már csak műanyag lámpákat használnak az autóknál. Rengeteg tévhit kering a neten a témáról.
Régebben a Ladán meg a Skodán nem voltak ilyen műanyag búrák.... Korábban a lámpákat üvegből készítették. Ezek ellenálltak a nap UV sugarainak is, viszont kevésbé tűrték a kavicsfelverődéseket, hamar összetörtek. Ma már az autógyárak szinte kivétel nélkül műanyagból készítik a fényszórókat, mivel olcsóbb előállítási költséget jelent, nem törik szilánkosan egy esetleges balesetnél, valamint a tervezők is szabadjára engedhetik fantáziájukat hiszen sokkal könnyebb formázni. Viszont van egy nagy hátránya ami egyre több autót és autóst érint. A lemattulás, besárgulás!
Gyárilag a műanyag lámpákat védőbevonattal látják el ami 8-15 évig képes ellátni feladatát (autómárkától, kialakítástól, és a tulajdonos gondosságától függően, de inkább csak 5-10 év ). Egy idő után a nap UV sugarai, a nagy sebességnél a lámpának csapódó porszemek, bogártetemek, kavicsok csiszoló hatásának köszönhetően először ez a védőréteg majd ha nincs időben orvosolva a probléma akkor a lámpa anyaga is bomlani kezd, ezáltal mattulni. Mivel ekkor az izzó által kibocsájtott fény nem tud akadálytalanul átjutni a felületen, egyre nagyobb hő fog képződni a lámpában ami tovább roncsolja a fényszórót belülről amit sajnos már polírozással sem tudunk javítani. Ezért nagyon fontos hogy időben (a mattulás kezdetekor) fordítsunk kellő figyelmet a problémára.
Sok esetben már csak akkor keres fel az ügyfél , amikor annyira rossz már a helyzet, hogy éjszaka drasztikusan lecsökken a lámpa által bevilágított terület, szinte nem is lát. Ekkor már a lámpa annyira rossz állapotban van általában, hogy nem minden esetben tudunk tökéletes végeredményt elérni, vagy már menthetetlen és cserélni kell a búrát.
Miért probléma ha matt a fényszóró?
– Nagy mértékben romlik a lámpa hatásfoka (éjszaka veszélyessé válik a vezetés a lecsökkent látási viszonyok miatt)
– Műszaki vizsgán is kifogásolják, sok esetben le sem engedik vizsgázni az autót
– Közúti ellenőrzés alkalmával a rendőr is beleköthet
Ezek a tények!
Itt vannak a tévhitek!
– Sokszor felteszik azt a kérdést, hogy megéri-e polírozni a fényszórókat, mert úgy hallották hogy pár hónap alatt vissza mattul a fényszóró.
Pár hónap alatt maximum akkor mattul vissza a felület, ha gyenge, hozzá nem értő munkát végzett a “szakember”. Ekkor a rossz polírozási módszer és a védelem hiánya miatt romlik ismét rohamosan a helyzet.
A fényszóró felújítás menete:
– Több lépcsős csiszolással (minimum 6 lépcsőben) eltávolítjuk a mattult, besárgult réteget.
– Minőségi polírpasztával ragyogóvá varázsoljuk a fényszórókat
– Prémium kategóriás kerámia bevonattal látjuk el lámpákat, ami hosszútávú védelmet nyújt a fényszórók számára
Miért érdemes políroztatni?
– Jóval olcsóbb mint egy új fényszóró vásárlása
– A védelemnek köszönhetően sokáig megőrizhető az eredmény
Mire kell ügyelni a fényszóró polírozásakor?
– Hogy ne koptassunk le feleslegesen sokat a lámpából. Hallottunk már olyat hogy valamelyik műhelyben 80-as papírral és géppel estek neki a matt lámpáknak. Ahol így kezdik a munkát, inkább köszönd meg és mihamarabb állj tovább!
Vagy éppen csak géppel dolgoznak és nem tufjak megdolgozni az egész felületet.
Hányszor ismételhető meg a polírozás?
– Ha valahol nem tettek védelmet a felpolírozott fényszórókra és ismét romlásnak indult a helyzet, akkor sem kell feltétlenül megijedni. Ha nem vékonyították el túlságosan az anyagot, akkor még jó néhányszor megismételhető a munkafolyamat.
